«Αφιέρωσε χρόνο για να ακούσεις αυτό που λέγεται χωρίς λόγια, να υπακούσεις το νόμο που είναι πολύ αδιόρατος για να γραφεί, να λατρέψεις το ασήμαντο και να αγκαλιάσεις το άμορφο». – Λάο Τσε

Με μια ιστορία 3.000 περίπου χρόνων, η Παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική έχει διαμορφώσει ένα μοναδικό σύστημα για τη διάγνωση και τη θεραπεία ασθενειών. Η προσέγγισή της είναι θεμελιωδώς διαφορετική από εκείνη της Δυτικής ιατρικής. Η κατανόηση του ανθρώπινου σώματος στηρίζεται στην κατανόηση της λειτουργίας όλου του σύμπαντος, όπως περιγράφεται από τον Ταοϊσμό (κατά πολλούς Νταοϊσμό).

Μία από τις βασικές αρχές της Παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρική είναι ότι το «Τσι», η ζωτική ενέργεια του σώματος κυκλοφορεί μέσω καναλιών, που ονομάζονται μεσημβρινοί, οι οποίοι διαθέτουν παρακλάδια που τους συνδέουν με όλα μας τα ζωτικά όργανα. Η κλινική διάγνωση, όπως και η θεραπεία, βασίζεται κυρίως σε δύο θεωρίες: στην θεωρία του γιν-γιανγκ και στη θεωρία των πέντε στοιχείων. Αυτές οι θεωρίες, που διέπουν όλα τα φαινόμενα και τους νόμους της φύσης, διέπουν επίσης και όλες τις δραστηριότητες και τις παθολογικές μεταβολές του ανθρώπινου σώματος.

http://enallaktikidrasi.com/2017/01/paradosiaki-kineziki-iatriki-monopati-apoliti-isorropia/

Οι τυπικές θεραπείες της Κινεζικής Ιατρικής περιλαμβάνουν το βελονισμό, τη φυτοθεραπεία και ασκήσεις Τάι Τσι και Τσι Κονγκ. Με το βελονισμό, η θεραπεία επιτυγχάνεται μέσω της τόνωσης σημείων εξωτερικά του σώματος. Η φυτοθεραπεία από την άλλη, δρα στα ζωτικά όργανα εσωτερικά, ενώ το Τάι Τσι και το Τσι Κονγκ προσπαθούν να αποκαταστήσουν την ομαλή ροή πληροφοριών στο εσωτερικό του σώματος μέσω της ρύθμισης του Τσι. Για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτές τις θεμελιώδεις έννοιες, πρέπει να πάμε πρώτα πίσω από τις πρακτικές και τις θεραπείες, να μελετήσουμε δηλαδή αρχικά το φιλοσοφικό υπόβαθρο της Κινεζικής Ιατρικής.

Το φιλοσοφικό υπόβαθρο

Όπως κάθε εναλλακτική μορφή πρακτικής και θεραπείας, έτσι και η Παραδοσιακή Κινεζική Ιατρική διαφέρουν από την δυτική ιατρική διότι πίσω από αυτές κρύβεται κάποια φιλοσοφία, η θεώρηση του ανθρώπου όχι ως ενός αυτοτελούς μηχανισμού, αλλά ως αδιαχώριστου μέλους ενός απέραντου συστήματος, του Σύμπαντος.

Το Τσι και το Ταό της Αναζωογόνησης

Στην Κινεζική Ιατρική, αρχή πάντων είναι το Τσι. Πρόκειται για την ενέργεια που κρύβεται όχι μόνο πίσω από κάθε φυσικό φαινόμενο και μέσα στην ανόργανη ύλη, αλλά είναι αυτή η ενέργεια που εμφυσά τη ζωή σε όλα τα έμβια όντα. Το Τσι είναι εφήμερο, χαρακτηρίζεται από έντονη δραστηριότητα, συνεχή μεταβολή και θέρμη.

Κατά τον 6ο αιώνα π.Χ., ο Λάο Τσε, ένας σημαντικότατος φιλόσοφος, δημιούργησε μια «θρησκεία» – ίσως την παλαιότερη- τον Ταοϊσμό. Ωστόσο, το φιλοσοφικό αυτό μονοπάτι δεν ήταν τόσο μια λατρεία θεοτήτων, αλλά θα μπορούσε πιο εύστοχα να χαρακτηριστεί ως μια προσωπική πολιτική και φιλοσοφική πραγματεία πάνω σε ένα τρόπο ζωής. Το φιλοσοφικό αυτό ρεύμα χωρίζεται σε οκτώ άξονες, σε οκτώ Ταό, που παρουσιάζουν τρόπους να ζει κανείς σύμφωνα και σε συνάρτηση με διάφορες θεμελιώδεις αρχές. Ένα από αυτά τα Ταό – που θα μπορούσαμε να το μεταφράσουμε ως «δρόμος» – είναι το Ταό της Αναζωογόνησης. Σε αυτό το Ταό, σε αυτό το μονοπάτι, βρίσκεται η βάση της Παραδοσιακής Κινεζικής Ιατρικής, η θεωρία του Τσι.

http://enallaktikidrasi.com/2017/01/paradosiaki-kineziki-iatriki-monopati-apoliti-isorropia/

Οι Κινέζοι πιστεύουν ότι το σώμα που απαρτίζεται από επιμέρους όργανα, λειτουργεί ως ολότητα, καθώς αυτά αλληλεπιδρούν αδιάκοπα μεταξύ τους και με το περιβάλλον τους. Χάρη σε αυτή την αντίληψη θεωρούν ότι αν ένα όργανο παρουσιάσει κάποια βλάβη, τα αίτια αυτής δεν πρέπει να αναζητηθούν μόνο στο συγκεκριμένο όργανο, αλλά σε ολόκληρο το σώμα του ασθενούς.

Όλο το σώμα διατρέχεται από το Τσι μέσω των «μεσημβρινών». Οι μεσημβρινοί είναι ενεργειακά κανάλια μέσα στο σώμα μας, που διαθέτουν παρακλάδια και συνδέονται με το νευρικό και το αγγειακό σύστημα, στέλνοντας την ενέργεια σε όλα τα όργανα και σε όλους τους ιστούς του σώματός μας.

Γιν Γιανγκ: Αντίρροπες ενέργειες που συνθέτουν το Τσι

Παρά τις διάφορες ερμηνείες και αποδόσεις που έχουν δωθεί μέσα στα χρόνια στις ενέργειες «Γιν» και και «Γιανγκ», μπορούμε να συνοψίσουμε τις ιδιότητές τους σε τρεις κοινές ιδιότητες που εμπεριέχονται σε κάθε ερμηνεία. Κατ’ αρχάς οι ενέργειες «Γιν» και «Γιανγκ», αποτελούν τον συνεκτικό ιστό μεταξύ Φύσης και Νου και είναι παρούσες σε κάθε ύπαρξη. Επιπλέον σε αυτές οφείλεται η εναλλαγή της κατάστασης από την ακμή ως την παρακμή, από την έξαρση ως την ύφεση όλων των κοσμικών φαινομένων, όλων των μεταβολών.

Το τρίτο χαρακτηριστικό των ενεργειών αυτών είναι ότι η εναρμόνισή τους, η επίτευξη της ισορροπίας μεταξύ τους, εξασφαλίζει και την ισορροπία γενικότερα.  Το «γινγιανγκ» είναι το «Τσι» του σύμπαντος. Αυτή η αέναη ροή του Τσι είναι ο λόγος ύπαρξης του φυσικού κόσμου, άρα και του ανθρώπου.

Θεμελιώδεις Αρχές

http://enallaktikidrasi.com/2017/01/paradosiaki-kineziki-iatriki-monopati-apoliti-isorropia/

Η Παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική, είναι ένας δρόμος, ένα μονοπάτι θα μπορούσε να πει κανείς, για να δημιουργήσουμε τη ζωή που πραγματικά επιθυμούμε και πιο συγκεκριμένα τη ζωή που προοριζόμαστε να ζήσουμε. Είναι μια διαχρονική γέφυρα που μπορεί να εμπνεύσει την αλλαγή και την ανάπτυξη σε οποιαδήποτε διάσταση της ζωής μας: τη σωματική, την ψυχική, τη συναισθηματική και την πνευματική. Οι βασικές τις αρχές είναι τέσσερις:

1) Το σώμα μας είναι μια ολότητα, ένα σύστημα. Κάθε σχηματισμός στο σώμα είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι του, αλλά και απαραίτητο. Σε συνδυασμό με τον Νου, τα συναισθήματα και την ψυχή, το φυσικό μας σώμα αποτελεί ένα αξιοθαύμαστο συνονθύλευμα που τροφοδοτείται μέσω της ενέργειας.

2) Το σώμα μας βρίσκεται σε απόλυτη σύνδεση και συντονισμό με τη Φύση. Όλες οι μεταβολές που συμβαίνουν στη Φύση και στο άμεσο περιβάλλον μας αντικατοπτρίζονται στο σώμα μας. Οι αλλαγές των εποχών, η γεωγραφική θέση επηρεάζουν την κατάστασή μας.

3) Γεννηθήκαμε με μια αξιοθαύμαστη, έμφυτη ικανότητα: αυτήν της αυτοΐασης. Αυτό στηρίζεται στο γεγονός ότι το ανθρώπινο σώμα δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένας μικρόκοσμος που ανακλά τον μακρόκοσμο. Όπως στη Φύση όλα δύνανται να ανακάμψουν και να αναγεννηθούν, έτσι μπορεί και το σώμα μας.

4) Η πρόληψη είναι πάντοτε καλύτερη θεραπεία. Το σώμα μας πάντα στέλνει σημάδια προειδοποίησης, όταν η αρμονία και η ισορροπία μέσα μας διαταράσσεται. Η Κινεζική Ιατρική μας μαθαίνει πώς να αναγνωρίζουμε τα σημάδια αυτά και να τους δίνουμε την πρέπουσα σημασία.

Αναγνωρίζοντας τα σημάδια απορρύθμισης του οργανισμού

Όπως αναφέραμε, κάθε ασθένεια δεν ξεσπά μονομιάς. Είναι αποτέλεσμα διάφορων ανωμαλιών που συμβαίνουν μέσα μας και πάντα μας προειδοποιεί. Γιατί όμως φτάνουμε να αναγνωρίσουμε το πρόβλημα συνήθως όταν είναι αργά, όταν έχουμε δηλαδή νοσήσει; Η απάντηση είναι σχεδόν προφανής. Δεν έχουμε μάθει να αναγνωρίζουμε τα μηνύματα που στέλνει το σώμα μας, με αποτέλεσμα κάθε ξέσπασμα νόσου να το θεωρούμε ξαφνικό. Υπό το πρίσμα της Παραδοσιακής Κινεζικής Ιατρικής, η ικανότητα να αναγνωρίζουμε τα μηνύματα του κορμιού μας είναι το πιο κρίσιμο βήμα, αν θέλουμε να παραμένουμε υγιείς.

Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν ότι τα περισσότερα προβλήματα υγείας αρχίζουν στο επίπεδο της ενέργειας, στο επίπεδο του Τσι. Με λίγα λόγια, πριν το φυσικό μας σώμα εμφανίσει κάποια ορατά, απτά συμτώματα ( ενόχληση, πόνος κ. α), έχει παρουσιαστεί κάποια διαταραχή σε ενεργειακό επίπεδο. Όσο νιώθουμε καλά το Τσι, η ενέργεια ρέει μέσα μας ανεμπόδιστη. Όταν κάτι αλλάξει στο σώμα μας και αρχίσουμε να το παρατηρούμε, συνήθως οφείλεται σε κάποια διαταραχή.

http://enallaktikidrasi.com/2017/01/paradosiaki-kineziki-iatriki-monopati-apoliti-isorropia/

Αυτή η αρχική ένδειξη όμως, δεν είναι εύκολα αναγνωρίσιμη καθώς δεν πρόκειται για πόνο. Μπορεί να εντοπίσουμε κάποια αλλαγή στη γεύση μας, για παράδειγμα, ή στην υφή του δέρματός μας και να μην το εκλάβουμε ως ένδειξη. Αν παραγνωρίσουμε τα σημάδια αυτά, τότε οι ενοχλήσεις μεγεθύνονται συνεχώς και οδηγούν σε κάποια πάθηση που πρέπει πλέον να αντιμετωπιστεί σε νέα βάση.
Μέθοδοι διάγνωσης

Οι θεραπευτές της Παραδοσιακής Κινεζικής Ιατρικής, εξετάζουν τον ασθενή με πέντε βασικές διαγνωστικές μεθόδους πριν προβούν στην θεραπεία: την παρατήρηση, την ακρόαση, την όσφρηση, την εξέταση του καρδιακού παλμού και την ψηλάφιση. Η εικόνα του εσωτερικού μας σώματος αντικατοπτρίζεται άμεσα στο εξωτερικό μας. Ένας έμπειρος θεραπευτής, μπορεί δηλαδή βλέποντας την όψη μας, την κατάσταση του δέρματός μας και τυχόν εκκροές να πάρει στοιχεία για την κατάσταση του οργανισμού μας.

Ανάλογες πληροφορίες μπορεί να αποκομίσει μέσω της οσμής και της ακρόασης. Συνεξετάζοντας τα δεδομένα που συλλέγουν από κάθεμια από τις παραπάνω μεθόδους, οι θεραπευτές αναζητούν την πηγή και τον χαρακτήρα της ασθένειας. Η θεραπεία συνήθως αποτελεί συνδυασμό βοτάνων, αλλά και βελονισμού ή μασάζ για να έχει καλύτερα αποτελέσματα.

Ελληνικός Σύλλογος Κινεζικής Ιατρικής ( Ε.Σ.Κ.Ι)

Στη χώρα μας έχει ιδρυθεί Σύλλογος Κινεζικής Ιατρικής με στόχο αφενός την διασφάλιση της ποιότητας και της αποτελεσματικότερης εφαρμογής των θεραπειών της Κινεζικής Ιατρικής, την διαρκή επικοινωνία μεταξύ των μελών, την διαρκή ενημέρωσή τους και δια βίου εξέλιξής τους και αφετέρου την ασφάλεια των ασθενών. Μέσω μιας πολύ ενημερωμένης διαδικτυακής πλατφόρμας (eski.gr) επιτυγχάνεται όχι μόνο η διαρκής και άμεση ενημέρωση των μελών, η δυνατότητα εξεύρεσης θεραπευτή ανά την Ελλάδα, αλλά δίνεται η ευκαιρία και σε όσους θέλουν να γίνουν θεραπευτές να βρουν εγκεκριμένη σχολή για να εκπαιδευτούν.

Άννα Τσεσμετζόγλου

Συγγραφέας Άννα Τσεσμετζόγλου

Η Άννα Τσεσμετζόγλου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Είναι Γλωσσολόγος, φοίτησε στο Γλωσσολογικό τμήμα της Ελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο και έρχεται σε επαφή με διαφορετικούς πολιτισμούς από τους οποίους μαθαίνει και εμπνέεται. Αγαπάει και ερευνά τις Εναλλακτικές Θεραπείες και πιστεύει ότι η απάντηση στα περισσότερα σύγχρονα προβλήματα του ανθρώπου είναι η εναρμόνισή του με τη φύση.

Δείτε όλα τα άρθρα

Δείτε όλες τις εκδηλώσεις του μήνα

Διαβάστε επίσης
196 Shares
Share191
Tweet2
+12
Pin1
Έχω κάνει ήδη LIKE. Μην μου το ξαναδείξετε