Το ΤσανΓουΓι (λέγεται και Γου Γκου Λουίν Κουνγκ Φου) είναι ο αρχαίος, αυθεντικός τρόπος ζωής των μοναχών Σαολίν, που ενώνει το Τσαν (Ζεν), το Γου (πολεμική εξάσκηση) και το Γι (ιατρική), όχι σαν τρία στοιχεία που συνδυάζονται μεταξύ τους, αλλά σαν αδιαχώριστη ενότητα.

Σκοπός του ΤσανΓουΓι είναι η απόκτηση μιας συμπονετικής καρδιάς, ενός ενάρετου χαρακτήρα, ενός ήρεμου νου απέναντι σε κάθε δυσκολία και η επίτευξη μιάς χαρούμενης, υγιούς και φυσικής ζωής.

Με ιστορία που ξεκινάει 1500 έτη πριν, όταν ο θρυλικός Damo έφερε το Βουδισμό Τσαν στο Ναό Σαολίν, αλλάζοντας την έννοια του Γου, που μέχρι τότε ήταν απλά τρόπος αυτοάμυνας, το ΤσανΓουΓι διαμορφώθηκε οριστικά στη δυναστεία Μινγκ υπό την επίβλεψη του Wu Yan Zheng Dao, ηγούμενου του ναού Σαολίν (1592-1609), ως νέο παρακλάδι του Τσαν, το Yong Hua Tang.

Η ονομασία Γου Γκου Λουίν Κουνγκ Φου προήλθε από το δάσκαλο Wu Gu Lun (1831-1914, μοναστικό όνομα Ji Qin) που σε ηλικία 5 ετών έγινε μοναχός Σαολίν και διδάχτηκε το ΤσανΓουΓι από τον ηγούμενο Zhan Mo. Έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο του Xin Yi Ba, που είναι η ουσία της πολεμικής τέχνης Σαολίν κι έγινε 15ης γενιάς διάδοχος του Yong Hua Tang. Στη δυναστεία Τσινγκ, προτού ο ναός καταστραφεί από τις πολιτικές αναταραχές, του ζητήθηκε να τον εγκαταλείψει για να προστατέψει τη γνώση. Έφυγε, αφού πρώτα νίκησε τους 18 φύλακες της πύλης του ναού – ο τελευταίος μοναχός που πέρασε αυτή την παραδοσιακή δοκιμασία – αποδεικνύοντας τη δεξιότητά του.

Έζησε σε ένα απομακρυσμένο χωριό, όπου έκανε οικογένεια και πέρασε τη γνώση στο δεύτερο γιο του, Wu Shan Lin. Η παράδοση τελικά μεταδόθηκε στους σημερινούς συνεχιστές της, το μοναχό Shi De Jian (4ης γενιάς δάσκαλο Γου Γκου Λουίν και 18ης γενιάς διάδοχο του Yong Hua Tang) και τον Wu Nan Fang (5ης γενιάς δάσκαλο Γου Γκου Λουίν, ιδρυτή της Ακαδημιας Γκου Λουίν).

Στο βιβλίο της ChanWuYi: A Chinese Chan Buddism, η Agnes S. Chan παρουσιάζει για πρώτη φορά στο δυτικό κοινό το ΤσανΓουΓι από τις διδασκαλίες του Shi De Jian:

Πολλοί παρεξηγούν την έννοια του Τσαν ως μορφή καθιστού διαλογισμού. Το Τσαν είναι νοητική κατάσταση, όχι καθιστή. Είναι διαλογισμός σε κάθε καθημερινή δραστηριότητα, περπάτημα, δουλειές κλπ, μέσω θετικής συγκέντρωσης στην κάθε στιγμή, με απλότητα και φυσικότητα. Το Τσαν δεν περιγράφεται με λόγια, όπως ένα φρούτο, πρέπει κανείς να το δοκιμάσει για να καταλάβει τη γεύση του. Είναι σοφία στην καθημερινή ζωή, ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

«Όταν ρωτήθηκε τί είναι το Τσαν, ο Δάσκαλος Shi De Jian απάντησε: «Τσαν είναι το να τρως όταν πεινάς, να φοράς ρούχα όταν κρυώνεις και να πηγαίνεις για ύπνο όταν είσαι κουρασμένος».»

Το ΤσανΓουΓι εξασκεί την καρδιά, το νου και το τσι (ζωτική ενέργεια)

«Καρδιά» σημαίνει Τσαν. Έτσι το ΤσανΓου εξασκεί μέσω της πολεμικής τέχνης την καρδιά. Αν κάποιος έχει συμπονετική καρδιά, όποια πολεμική τέχνη κι αν εξασκεί θα ωφελήσει το σώμα του. Οι μοναχοί Σαολίν παραδοσιακά εξασκούν το κουνγκ φου όχι για επίδειξη αλλά για να φτάσουν τη φώτιση, να έχουν καθαρό νου, ενάρετο χαρακτήρα και να κάνουν καλές πράξεις. Όποιος εξασκεί πολεμικές τέχνες χωρίς καλή καρδιά και ήρεμο νου, θα βλάψει τον εαυτό του με τις ίδιες του τις αρνητικές σκέψεις και το μπλοκάρισμα της κυκλοφορίας του τσι.

Το κλειδί για την εξάσκηση του ΤσανΓουΓι είναι η απομάκρυνση των αρνητικών σκέψεων, λόγων και συμπεριφορών. Πρέπει κανείς να καταλάβει πρώτα τον εαυτό του για να αλλάξει, διώχνοντας τα τρία εμπόδια: την απληστία, το θυμό και την επιθυμία για ανέφικτα πράγματα.

Το ΤσανΓι, η ιατρική/φαρμακευτική Σαολίν, αναπτύχθηκε από γενεές μοναχών, όχι μόνο για την θεραπεία τραυματισμών, αλλά για τη διατήρηση της σωματικής και νοητικής υγείας. Σύμφωνα με το ΤσανΓι, δεν πρέπει κανείς να κάνει θυμωμένες/βιαστικές σκέψεις. Η αναπνοή πρέπει να είναι φυσική. Η κυκλοφορία του αίματος και του τσι πρέπει να είναι ομαλή, γι’ αυτό και τα ανοίγματα και οι δίαυλοι του σώματος πρέπει να είναι καθαρά. Το μπλοκαρισμένο τσι προκαλεί στάσιμο αίμα.

Η διατροφή είναι πολύ σημαντική στο ΤσανΓουΓι: πρέπει να αποφεύγονται κρέας, αυγά, ψάρι και καυτερές τροφές, όπως σκόρδο, μουστάρδα, τζίντζερ, καυτερά μπαχαρικά, τσίλι κλπ. που αφενός διεγείρουν την κυκλοφορία του αίματος και προκαλούν φλεγμονή στο σώμα, αφετέρου εμποδίζουν την ανάπτυξη ενός ήρεμου νου. Η σωστή διατροφή συνίσταται από φρέσκα, εποχιακά λαχανικά, φρούτα, καρπούς, σιτηρά, τόφου, γάλα σόγιας, ρίζες (π.χ. καρότα, ραπανάκια) και μανιτάρια. Επίσης κατανάλωση 2-3 λίτρων νερού ημερησίως και αποφυγή αλκοόλ. Φαγητά κατά προτίμηση ωμά, μαγειρευτά βραστά ή στον ατμό, όχι τηγανητά και στομάχι 80% γεμάτο.

Ακολουθεί η περιγραφή από το βιβλίο τριών εξαιρετικών ασκήσεων ΤσανΓουΓι. Αν και είναι καλύτερα να εξασκούνται σε ένα ήσυχο, καθαρό μέρος, το σημαντικό, ακόμα και σ’ ένα θορυβώδες περιβάλλον, είναι να διατηρούμε ήρεμο νου.

Ήρεμη στάση

«Όπως είπε ο δάσκαλος De Jian «Η ηρεμία είναι η ουσία όλης της πολεμικής τέχνης Σαολίν». Επίσης ανέφερε ότι μερικοί μεγάλοι δάσκαλοι του Ναού Σαολίν εξασκούν μόνο την ήρεμη στάση και μπόρεσαν να επιτύχουν μεγάλα επίπεδα ικανότητας. Η ήρεμη στάση φαίνεται εύκολη, αλλά θέλει χρόνο για να καταλάβεις την ουσία της. Για να εξασκήσεις την ήρεμη στάση, βρες ένα μέρος με καθαρό αέρα νωρίς το πρωί και στάσου με τα δυο πόδια σε άνοιγμα ώμων.

Σήκωσε τα χέρια απαλά μπροστά από το στήθος, όπως μια όρθια μαϊμού. Τα μάτια και το στόμα κλείνουν σιγά, σπρώξε τη γλώσσα απαλά στον ουρανίσκο και κατεύθυνε το κέντρο της βαρύτητας στο μπροστινό μέρος των ποδιών. Στάσου ήσυχα 5-30 λεπτά. Όταν εξασκείς την ήρεμη στάση, διατήρησε την αναπνοή φυσική και τη στάση σωστή. Η ενέργεια θα βυθιστεί αργά. Όσο πιο πολλά σκοπεύεις να πετύχεις, στην αναπνοή, δύναμη, κατανόηση, τόσο πιο πολύ μπερδεύεσαι. Πρέπει να σταθείς φυσικά και να εξασκηθείς με άσκοπο νου και σταδιακά θα καταλάβεις. Η άσκηση της ήρεμης στάσης κάνει το σώμα να εκπνεύσει τη χρησιμοποιημένη ενέργεια και να εισπνεύσει νέα, που διευκολύνει το μεταβολισμό, και δυναμώνει τις φτέρνες».

Παθητική αναπνοή στο Dan Tian (ενεργειακό πεδίο)

«Μπορεί να εξασκηθεί σε καθιστή ή όρθια θέση. Ακούμπησε το ένα ή και τα δυο χέρια απαλά στο υπογάστριο κάτω από τον αφαλό και κλείσε τα μάτια απαλά. Παρατήρησε παθητικά το υπογάστριο καθώς εισπνέεις και τη μύτη καθώς εκπνέεις. Εισέπνεε και εξέπνεε και παρατήρησε το Dan Tian (το σημείο τρία εκατοστά κάτω από τον αφαλό). Όταν εξασκείσαι, μην είσαι βιαστικός και επιθυμείς γρήγορο αποτέλεσμα. Αυτό ονομάζεται παθητική αναπνοή στο Dan Tian, επειδή παρατηρούμε παθητικά την αναπνοή μέσα στο/έξω από το σώμα χωρίς να τη διακόπτουμε ή να την κατευθύνουμε. Δεν πρέπει να είσαι ανυπόμονος για κάποια αντίδραση, γιατί αν είσαι ανήσυχος, δε μπορείς να χαλαρώσεις».

Ρινικό μασάζ

«Άλλη μια άσκηση Σαολίν νου-σώματος, που βοηθάει να ξεμπλοκάρει η ρινική κοιλότητα. Εκτελείται κινώντας αργά το πλάι των δεικτών πάνω και κάτω σε κάθε πλευρά της μύτης, ενώ διατηρούμε ήρεμο και χαλαρό νου».

Photo: Author/Depositphotos

Πηγές

Ευγενία Αναστασοπούλου

Συγγραφέας Ευγενία Αναστασοπούλου

Οι λέξεις μας συνδέουν, μεταφέροντας νοήματα, σκέψεις, γνώση, μας ταξιδεύουν μαγικά σε πρωτόγνωρους κόσμους φαντασίας, ψυχαγωγίας, τέχνης. Όμως είναι τα συναισθήματα που εκφράζουν, αυτά που μας οδηγούν στην κατανόηση του εαυτού μας και των συνανθρώπων μας, ανεξάρτητα από το είδος γραφής ή ανάγνωσης που επιλέγουμε.

Δείτε όλα τα άρθρα

Λάβετε τα άρθρα που σας ενδιαφέρουν στο e-mail σας

Δείτε όλες τις εκδηλώσεις του μήνα

Διαβάστε επίσης
Έχω κάνει ήδη LIKE. Μην μου το ξαναδείξετε