Ένας κρυμμένος «Έρωτας» αποκαλύφθηκε σε πίνακα του Vermeer μετά από εργασίες αποκατάστασης

Το «Κορίτσι που διαβάζει ένα γράμμα σε ανοιχτό παράθυρο» ζωγραφίστηκε μεταξύ 1657 και 1659 και βρίσκεται στη συλλογή του μουσείου από το 1742.

Ένας κρυμμένος «Έρωτας» αποκαλύφθηκε σε πίνακα του Vermeer μετά από εργασίες αποκατάστασης

Ο Johannes Vermeer είναι ένας συναρπαστικός καλλιτέχνης. Μέτρια επιτυχημένος στην εποχή του, ο Ολλανδός ζωγράφος πέθανε αφήνοντας την οικογένειά του χρεωμένη και έχοντας δημιουργήσει περιορισμένο αριθμό πινάκων. Στην πραγματικότητα, μόνο 34 πίνακες – συμπεριλαμβανομένου του διάσημου «Κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι» – του αποδίδονται σήμερα. Ωστόσο, η δημοτικότητά του αυξήθηκε μετά τον 19ο αιώνα και σήμερα όποτε υπάρχει είδηση για έναν Vermeer, κάνει θραύση. Και αυτό ακριβώς συνέβη με την ανακοίνωση μιας πρόσφατης αποκατάστασης ενός από τα πιο ιδιαίτερα έργα του.

Μετά από δυόμισι χρόνια, το Staatliche Kunstsammlungen Dresden στη Γερμανία αποκάλυψε τα αποτελέσματα μιας μεγάλης αποκατάστασης ενός έργου του Vermeer που βρίσκεται στη συλλογή του. Το «Κορίτσι που διαβάζει ένα γράμμα σε ανοιχτό παράθυρο» ζωγραφίστηκε μεταξύ 1657 και 1659 και βρίσκεται στη συλλογή του μουσείου από το 1742. Όπως συμβαίνει συχνά με τα έργα του Vermeer, ο πίνακας αρχικά αποδόθηκε σε άλλους καλλιτέχνες. Αλλά το 1880, ο Γάλλος κριτικός τέχνης Théophile Thoré-Bürger έπεσε πάνω στον πίνακα και τον απέδωσε σωστά στον Ολλανδό ζωγράφο.

Η ελαιογραφία απεικονίζει μια νεαρή γυναίκα, κομψά ντυμένη σε κίτρινο και μαύρο, να διαβάζει ένα γράμμα δίπλα σε ένα ανοιχτό παράθυρο. Αρχικά, ο τοίχος πίσω της ήταν άδειος, αλλά μια ακτινογραφία του 1979 έδειξε ότι στην πραγματικότητα υπήρχε κάτι πάνω του. Πίσω από τον άδειο τοίχο υπήρχε στην πραγματικότητα ένας «πίνακας» ενός γυμνού Έρωτα. Καθώς δεν ήταν ασυνήθιστο για τους καλλιτέχνες να ζωγραφίζουν πάνω από το έργο τους, οι μελετητές αρχικά δέχτηκαν ότι ο ζωγράφος είχε απλώς αλλάξει γνώμη και αποφάσισε να κρατήσει τον τοίχο γυμνό.

Ωστόσο, ένα ερευνητικό πρόγραμμα που ξεκίνησε το 2017 διέψευσε αυτούς τους ισχυρισμούς. Χάρη στην προηγμένη τεχνολογία, οι ερευνητές μπόρεσαν να συμπεράνουν ότι το κομμάτι αυτό προστέθηκε αρκετές δεκαετίες μετά την αρχική ολοκλήρωση του καμβά. Η πληροφορία αυτή άλλαξε ριζικά τον τρόπο ανάλυσης του έργου, καθώς οι ιστορικοί τέχνης συνειδητοποίησαν πλέον ότι τόσο καιρό δεν έβλεπαν το πραγματικό δημιουργικό όραμα του Vermeer. Έτσι, οι ειδικοί αποκατάστασης του μουσείου άρχισαν να εργάζονται προσεκτικά για την αφαίρεση της βαφής το 2018.

Μόλις οι εργασίες ολοκληρώθηκαν στις αρχές του 2021, οι ιστορικοί τέχνης μπορούσαν να αποκτήσουν μια νέα εκτίμηση για τον πίνακα. «Με την αποκατάσταση του Έρωτα στο φόντο, η πραγματική πρόθεση του Ολλανδού ζωγράφου ξεδιπλώνεται», δηλώνει ο Stephan Koja, διευθυντής της Πινακοθήκης. «Πέρα από το φαινομενικά ερωτικό πλαίσιο, πρόκειται για μια θεμελιώδη δήλωση σχετικά με τη φύση της αληθινής αγάπης. Έτσι, πριν, αυτό που εξετάζαμε ήταν μόνο υποτυπώδες. Τώρα το καταλαβαίνουμε ως μια εικόνα-κλειδί στο έργο του». Στην πραγματικότητα, όπως επισημαίνει ο Koja, το Κορίτσι που διαβάζει ένα γράμμα σε ένα ανοιχτό παράθυρο βρίσκεται στην αρχή μιας σειράς πινάκων στους οποίους ο Vermeer παρουσιάζει μια γυναίκα σε μια ήσυχη, στοχαστική στιγμή.

Τώρα, χάρη στην αποκατάσταση, οι λάτρεις της τέχνης σε όλο τον κόσμο θα μπορούν να απολαύσουν το έργο όπως το ήθελε ο Vermeer. Για τον εορτασμό της ολοκληρωμένης αποκατάστασης, ο πίνακας τοποθετήθηκε στο κέντρο μιας νέας έκθεσης στο μουσείο για τον μεγάλο καλλιτέχνη, η οποία θα διαρκέσει από τις 10 Σεπτεμβρίου 2021 έως τις 2 Ιανουαρίου 2022 και θα περιλαμβάνει 9 άλλους πίνακές του που σχετίζονται στενά με το αποκαταστημένο έργο τέχνης.

Πηγή:

mymodernmet.com/vermeer-dresden-painting-restoration

Book For Thought | S1E4

Λάβετε καθημερινά τα άρθρα μας στο e-mail σας

Σχετικά θέματα

Πρόσφατα Άρθρα