Μηδενική ανοχή στην κουλτούρα του βιασμού: Ο μύθος της Μέδουσας

Τα ποσοστά των βιασμών στην Ελλάδα σοκάρουν, καθώς πάνω από 10 βιασμοί διαπράττονται ετησίως και μόνο ο 1 στους 24 βιασμούς καταγγέλλεται.

Μηδενική ανοχή στην κουλτούρα του βιασμού: Ο μύθος της Μέδουσας

Ο βιασμός αποτελεί χείριστη, ειδεχθή και φρικιαστική πράξη καταπάτησης των ανθρώπινων δικαιωμάτων και της ατομικής ελευθερίας. Το ποσοστό των γυναικών που έχουν παρενοχληθεί σεξουαλικά στην Ε.Ε αγγίζει το 40-50% ( action aid 2021). Η προέλευση της σεξουαλικής βίας δεν αφορά μόνο στις ενδοοικογενειακές σχέσεις. Θύτες που καταπατούν τα δικαιώματα της γενετήσιας ελευθερίας υπάρχουν παντού, στον εργασιακό χώρο, στην εκπαίδευση, στο φιλικό περιβάλλον, στον αθλητισμό κ.λ.π.

Η σεξουαλική εκμετάλλευση μέσω της διακίνησης και το εμπόριο των γυναικών με σκοπό την καταναγκαστική εργασία (trafficking), στις μέρες μας αφήνει το στίγμα της σε πολλές κοινωνίες και αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο. Κάθε χρόνο εκατομμύρια παιδιά και γυναίκες καθηλώνονται στον ιστό της σεξουαλικής εκμετάλλευσης, παραδίδοντας απρόθυμα την ψυχή και το σώμα τους στα χέρια κάθε παρανοϊκού δουλεμπόρου.

Η διαχρονικότητα του φαινομένου δυστυχώς δεν μας αφήνει να αισιοδοξούμε, παρά τις παγκόσμιες προσπάθειες των Διεθνών Οργανισμών και των μέτρων που λαμβάνει κάθε κοινωνία για την προστασία των πολιτών.

Ο μύθος της Μέδουσας

Οι θρύλοι των αρχαίων αποκαλύπτουν την εμφάνιση του βιασμού ήδη πολλούς αιώνες πριν. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο μύθος της Μέδουσας Γοργώ. Η Ρωμαϊκή εκδοχή του μύθου μας παρουσιάζει την μέδουσα ως μία από τις ομορφότερες ιέρειες της θεάς Αθηνάς.

“Η ιέρεια είχε σαγηνευτική ομορφιά που καθήλωνε τους πάντες. Οι ιέρειες όπως πρόσταζαν οι νόμοι της αρχαιότητας ήταν γυναίκες αγνές , ανέγγιχτες και παρθένες για να μπορούν να υπηρετούν τη θεά. Ο θεός Ποσειδώνας λέγεται πως βίασε την ιέρεια μέσα στο ναό της Αθηνάς κάτι το οποίο εκτός από καταδικαστέα πράξη, αποτέλεσε μέγιστη ιεροσυλία στο πρόσωπο της Θεάς Αθηνάς . Κι εδώ είναι το παράδοξο…

Η Θεά Αθηνά φοβούμενη να τιμωρήσει τον Ποσειδώνα ο οποίος κατείχε εξίσου με εκείνη θέση εξουσίας , αποφάσισε να εκδικηθεί και να τιμωρήσει σκληρά την ιέριά της μετατρέποντας έτσι το θύμα σε θύτη! Παρατηρούμε πως ακόμα και ανάμεσα στους θεούς της αρχαιότητας υπήρχε κατάχρηση της εξουσίας και οι ποινές που επέβαλλαν κάθε άλλο παρά δίκαιες ήταν.

Η Αθηνά μετέτρεψε την πανέμορφη ιέρειά της σε τρομακτικό τέρας με υπερφυσικές δυνάμεις. Η ασχήμια της Μέδουσας ήταν τόσο τρομακτική, από τα μαλλιά της αναδύονταν φίδια , κάνοντας τη να μοιάζει με αληθινό εφιάλτη. Η τρομερή κατάρα της ιέρειας όμως δεν σταματούσε εκεί. Το τρομακτικό και διαπεραστικό της βλέμμα, μετέτρεπε σε πέτρα όποιον τολμούσε να την κοιτάξει κατάματα. Τελικά η Μέδουσα έπειτα από τη μεταμόρφωσή της έζησε το υπόλοιπο της ζωής της μόνη της, μακριά από τους ανθρώπους μέχρι το σκληρό και άδοξο τέλος της. Αυτό επήλθε όταν ο ημίθεος Περσέας (γιος του Δία και της Δανάης), προκειμένου να σώσει την μητέρα του από έναν μη επιθυμητό γάμο, αποκεφάλισε τη Μέδουσα και πέτρωσε με τις δυνάμεις της (οι οποίες συνέχιζαν να υπάρχουν παρά τον αποκεφαλισμό της), τον βίαιο Πολυδέκτη.”

Η θυματοποίηση του θύτη, είναι ένα φαινόμενο που διαιωνίζει την κουλτούρα του βιασμού. Αυτό παρατηρείται δυστυχώς ακόμα και στις μέρες μας. Η αλήθεια όμως είναι πως καμία γυναίκα βιασμένη δεν είναι υπεύθυνη για τον βιασμό της, κανένας βιασμός δεν δικαιολογείται και η ανοχή δεν έχει θέση σε τέτοιου είδους παραβάσεις.

Αν αναρωτιέστε γιατί η γυναίκα που ντύθηκε προκλητικά βιάστηκε, γιατί η γυναίκα που φοβήθηκε να μιλήσει για τον βιασμό της ξαναέπεσε θύμα βιασμού επειδή η ίδια η κοινωνία θα την δίκαζε , αν σκεφτήκατε έστω μία στιγμή πως εκείνη η γυναίκα που βιάστηκε κυκλοφορούσε αργά στο δρόμο… λυπάμαι αλλά αποτελείτε αιτίες της διαιώνισης του προβλήματος!

Είναι καιρός να δούμε αντίστροφα το πρόβλημα! Αντί να αναρωτηθούμε γιατί βιάστηκε η γυναίκα που ήταν ντυμένη προκλητικά, επιβάλλεται να αναρωτηθούμε γιατί ο θύτης δηλαδή ο άνθρωπος που τη βίασε, παραβίασε κάθε είδους ανθρώπινης αξιοπρέπειας, ατομικής ελευθερίας και ανθρωπισμού. Ίσως τότε να καταφέρουμε να θέσουμε τις βάσεις για την επίλυση του παγκόσμιου προβλήματος.

Δυστυχώς μας σοκάρουν τα ποσοστά των βιασμών στην Ελλάδα, καθώς πάνω από δέκα βιασμοί διαπράττονται ετησίως και μόνο ο 1 στους 24 βιασμούς καταγγέλλεται.

Η σεξουαλική παρενόχληση αποτελεί παραβίαση του Ν.3896/2010 για την εφαρμογή της αρχής των ίσων ευκαιριών και της ίσης μεταχείρισης σε θέματα εργασίας και απασχόλησης. Διατάξεις του ποινικού κώδικα τιμωρούν τα αδικήματα βιασμού (άρθρο 336ΠΚ) και της προσβολής της γενετήσιας αξιοπρέπειας (άρθρο 337 ΠΚ).

Άλλες διατάξεις κατά της βίας των γυναικών:

Ν.3064/2002 καταπολέμηση του trafficking, δηλαδή της εμπορίας ανθρώπων , των εγκλημάτων γενετήσιας ελευθερίας, και γενικότερα της οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής και αρωγή στα θύματα των πράξεων αυτών.( Γενική γραμματεία διαφάνειας και ανθρώπινων δικαιωμάτων, Υπουργείο Δικαιοσύνης, 2014)

Ν. 4198/2013 Περί πρόληψης και καταπολέμησης της εμπορίας ανθρώπων, της προστασίας των θυμάτων αυτής.

Η καταπάτηση των δικαιωμάτων της γενετήσιας ελευθερίας μας αφορά όλους. Η συμβολή όλων μας στην καταπολέμηση του απάνθρωπου αυτού φαινομένου είναι σημαντική. Μην κλείνεις το στόμα! Μίλα! Μοιράσου με τους ειδικούς το περιστατικό βίας που βίωσες ή που είδες ως μάρτυρας!

Χρήσιμοι Σύνδεσμοι

Τηλεφωνική Γραμμή SOS για γυναίκες θύματα βίας 15900 ( 24ωρη λειτουργία).

Ελληνικό Δίκτυο Γυναικών της Ευρώπης τηλ. 210 9700814

Εθνική γραμμή χαμόγελο του παιδιού 1056 (περιστατικά βίας σε παιδιά)

Συγγραφέας Νικολέττα Παντελάκη

Η Νικολέττα Παντελάκη γεννήθηκε στο Χολαργό και μεγάλωσε στο Γουδή. Είναι πτυχιούχος Νοσηλευτικής (2001) και Μαιευτικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Κατέχει Msc στην «Παθολογία Εγκυμοσύνης» από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ήταν εθελόντρια στο Χαμόγελο του Παιδιού το 2002-2003. Τώρα φοιτά στο elearing πρόγραμμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στον τομέα της Εγκληματολογίας.

Δείτε όλα τα άρθρα

Αξίζει να διαβάσετε

Συγγραφέας Νικολέττα Παντελάκη

Η Νικολέττα Παντελάκη γεννήθηκε στο Χολαργό και μεγάλωσε στο Γουδή. Είναι πτυχιούχος Νοσηλευτικής (2001) και Μαιευτικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Κατέχει Msc στην «Παθολογία Εγκυμοσύνης» από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ήταν εθελόντρια στο Χαμόγελο του Παιδιού το 2002-2003. Τώρα φοιτά στο elearing πρόγραμμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στον τομέα της Εγκληματολογίας.

Δείτε όλα τα άρθρα

Λάβετε καθημερινά τα άρθρα μας στο e-mail σας

Σχετικά θέματα

Πρόσφατα Άρθρα

Έχω κάνει ήδη LIKE. Μην μου το ξαναδείξετε